W 2021 roku warszawska dzielnica Wola zyskała piękne, otwarte i przyjazne dla wszystkich miejsce – kompleks Browary Warszawskie. Budynki mieszkalne, biurowce oraz place miejskie i nowe ulice wypełniły kwartał, który nawet w czasach fabrycznej prosperity był pilnie strzeżonym przez woźnych, niedostępnym dla niezatrudnionych areałem miasta. O dawnej świetności tego miejsca przypominają zrewitalizowane zabudowania dawnego browaru – zabytkowa Warzelnia, Laboratorium, Willa Schiele oraz 170-letnie piwnice Leżakowni, zaprojektowane przez pracownię JEMS Architekci.
Ważnym założeniem, które pojawiło się podczas projektowania systemu informacji wizualnej dla tego miejsca, było zintegrowanie wszystkich elementów oznakowania z otaczającą architekturą oraz utrzymanie spójnego charakteru przestrzeni. Krój pisma, piktogramy, poszczególne komunikaty i oznaczenia miały harmonijnie współgrać ze sobą oraz z atmosferą budynków. Zależało nam na lekkości konstrukcji, współgraniu z zielenią miejską, wpisaniu się w istniejące, historyczne elementy.
Informacja wizualna pojawia się zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz obiektów Browarów Warszawskich. Istotne było, aby mimo odmiennej konstrukcji, determinowanej przez przestrzeń, w której nośniki się znajdują, pozostały one ze sobą spójne – były częścią jednego systemu. Stało więc przed nami nie lada zadanie.
Projekt oznakowania został oparty o kilka kluczowych elementów, których celem było podkreślenie charakteru przestrzeni:
1. Typografia: Do zastosowań w ramach systemu informacji wizualnej wybrano 2 dopełniające się kroje: Gordita – geometryczny, bezszeryfowy krój pisma o nowoczesnych detalach, które dają optycznie wyważony, przyjazny styl oraz Vesterbro – atrakcyjny, nowoczesny krój szeryfowy charakteryzujący się dużym kontrastem elementów. Fonty te, ze względu na bardzo odmienny charakter, świetnie sprawdzają się w duecie i wyraziście podkreślają nastrój miejsca (rewitalizacja Browarów Warszawskich to udane połączenie historii i nowoczesności). Wybrane kroje pisma były też dobrą podstawą do tworzenia abstrakcyjnych patternów.
2. Autorski zestaw piktogramów: piktogramy są ściśle związane z krojem pisma Gordita – to na jego bazie zostały zaprojektowane. Piktogramy zbudowano z fragmentów glifów, kształtów liter wybranego kroju pisma. Dzięki temu system informacji wizualnej jest spójny i charakterystyczny dla tego właśnie, konkretnego budynku. Piktogramy budowane z elementów liter mają podobne do nich proporcje, sprawia to, że w komunikatach są niejako przedłużeniem tekstów, harmonijnie z nimi współgrają.
3. Charakterystyczne, ilustracyjne elementy graficzne oraz autorskie kolaże wykonane przy użyciu autentycznych historycznych materiałów związanych z Browarami.
4. Nośniki informacji, których cechą charakterystyczną jest korzystanie z lekkiej wizualnie metalowej kratownicy (dzięki temu nawet duże pylony zyskują industrialny charakter, a jednocześnie nie przytłaczają otaczającej ich przestrzeni, mogą być także „opanowywane” przez pobliską zieleń miejską).